Stres

Zdarza się, że nas mobilizuje, jednak jeśli żyjemy w ciągłym stresie, może skończyć się to wyniszczeniem naszego organizmu. Przewlekły stres to obniżenie odporności, migreny, choroby serca czy nowotwory. 

Stres odczuwamy na co dzień, zarówno w domu, jak i na studiach czy w pracy. Goniące nas terminy, niezapłacone rachunki, choroby nasze czy bliskich. Można by wymieniać w nieskończoność. Nie daje nam od siebie odpocząć.

Każdy z nas może reagować na stres w zupełnie inny sposób. Brak apetytu, rewolucje żołądkowe czy przyspieszone bicie serca. Ale też mniej oczywiste dolegliwości tj. kłopoty z cerą, wypadanie włosów czy bóle kręgosłupa.

Ale wiesz co? Mimo że stresu nie da się na stałe wyeliminować z naszego życia, nic się nie martw – bo ze stresem możesz wygrać!

5 sposobów jak wygrać ze stresem:

1. Bądź aktywna.

Aktywność fizyczna może pozwolić ci być spokojniejszą i silniejszą. Pozwoli ci lepiej radzić sobie z emocjami. Nie musisz biegać, jeśli tego nie lubisz. Wybierz coś, co sprawi ci przyjemność – taniec, wędrówka z psem, uprawianie ogródka. Doświadczaj! Wystawiaj się na coraz to nowe bodźce. Idź w nowe miejsce, odwiedź muzeum, wybierz się do teatru. Wychodź ze swojej strefy komfortu. 

2. Wypisz zmartwienia.

I rozpraw się z nimi. Nie pozwól, by cały stres kumulował się w tobie. Podziel swoje troski na te, z którymi możesz coś zrobić i na te, na które nie masz wpływu. Zastanów się, co jest najmocniej stresujące. Może w jakiś sposób da się uniknąć bodźców wywołujących ten stan?

3. Zorganizuj się.

Zrób listę zadań, która pozwoli ci uporać się ze stresującym wydarzeniem. Ustaw je tak, by przyjemniejsze punkty przecinały się z tymi wymagającymi większego zaangażowania. Odznaczaj po kolei wykonane zadania. Podzielenie tego na etapy na pewno ułatwi ci pracę i pozwoli łatwiej dostrzec jej efekty. Będziesz mieć też poczucie, że panujesz nad sytuacją. 

4. Rób przerwy.

Jeśli wydaje ci się, że wszystko cię przerasta, odetnij się, choć na chwilę. Zaparz sobie melisę, usiądź w fotelu, zamknij oczy i złap kilka głębokich oddechów. Może spróbuj medytacji albo jogi? Odejście od problemu pozwoli wrócić ci do niego z nowymi siłami. Pamiętaj też, że odpowiednio długi sen pozwala uporać się ze stresem.

5. Złap perspektywę.

Porozmawiaj z kimś o tym, co cię trapi. Wygadanie się nie tylko sprawi, że poczujesz się spokojniejsza, ale może też uda ci się spojrzeć na problem z innej strony. Może uda ci się zmienić nastawienie? Może ktoś podsunie ci rozwiązanie, na które do tej pory nie wpadłaś? Jeśli nie chcesz rozmawiać z bliskimi, może opcją dla ciebie będzie terapia?

Jak więc wygrać ze stresem?

Każdy z nas reaguje na stres w inny sposób i dla każdego walka z nim może wyglądać zupełnie inaczej. Warto też pamiętać o tym, że stres może nam sprzyjać i warto poznać siebie na tyle, by wiedzieć, jakie korzyści nam przynosi i w jakich sytuacjach może on mieć na nas zbawienny wpływ.